Personvernerklæring Finfly AS
- Ditt personvern er viktig for oss
Vår behandling av dine personopplysninger vil foretas i samsvar med personvernlovgivningen.
Alle ansatte i Finfly AS har taushetsplikt og vi ivaretar strenge krav til datasikkerhet ved oppbevaring og bruk av dine personopplysninger.
Har du spørsmål om ditt personvern, kan du kontakte vårt personvernombud Evelina Olsson på e-post: personvern@finfly.no
Daglig leder, Evelina Olsson er behandlingsansvarlig for de opplysningene vi behandler om deg knyttet til Finfly sine tjenester.
Vi som låneformidler vil også kunne behandle dine opplysninger på vegne av banker. Finfly vil her være databehandler på vegne av disse selskapene. Disse selskapene vil være behandlingsansvarlig for dine personopplysninger knyttet til avtalen du har der.
Nedenfor finner du mer informasjon om vår behandling av dine personopplysninger og hvordan vi ivaretar ditt personvern.
- Formål med behandlingen og rettslig grunnlag
Personopplysningsloven med forskrifter, og personvernforordningen General Data Protection Regulation 2016/679 regulerer selskapets adgang til å behandle personopplysninger.
Finfly AS behandler personopplysninger knyttet til kunder og andre eksterne aktører i forbindelse med inngåelse og vedlikehold av avtaler. Dette er personopplysninger fra eksempelvis et søknadskjema, besøk på vår nettside eller andre henvendelser til vårt kundesenter eller andre deler av virksomheten. Vi vil for øvrig behandle personopplysninger i den grad lovgivningen pålegger eller gir oss adgang til slik behandling, eller du har samtykket til slik behandling. Vi kan også behandle personopplysninger dersom behandlingen er nødvendig for å oppfylle en berettiget interesse for selskapet.
Formålet med behandling av personopplysninger i Finfly er:
Kundeadministrasjon og gjennomføring av låneformidling, kredittvurdering og finansieringstjenester etter avtale med deg.
- Kredittvurdering og oppfyllelse av andre krav i samsvar med finansavtaleloven og finansforetaksloven.
- Opplysninger kan innhentes fra kredittopplysningsforetak og finansinstitusjoner for å vurdere kredittverdighet. I slike tilfeller vil du bli informert.
- Styring og kontroll av vår virksomhet
- Analyse og statistikk
- Forbedre våre eksisterende tjenester og utvikle nye løsninger for bedre låneformidling og kredittmatching.
- Gi deg mer relevante råd og skreddersydde lånetilbud basert på dine finansielle behov.
- For at vi skal kunne ha innsikt i vår kundeportefølje og forstå porteføljens utvikling og lønnsomhet.
Vi ønsker å gi våre kunder relevant informasjon og markedsføring, og kan benytte nøytrale som navn, kontaktopplysninger, fødselsdato eller hvilke tjenester eller produkter du allerede har inngått avtale om, for hensiktsmessig markedsføring.
Ivaretakelse av Finfly og kundenes sikkerhet.
Dersom ikke annet hjemmelsgrunnlag foreligger, vil vår behandling basere seg på frivillig, uttrykkelig og informert samtykke fra deg. Et avgitt samtykke kan når som helst trekkes tilbake.
Forebygging og avdekking av straffbare forhold
Vi vil behandle personopplysninger med formål om å forebygge, avdekke, oppklare og håndtere bedragerier og andre straffbare handlinger rettet mot deg, andre kunder eller Finfly. Opplysninger innhentet med dette formål vil også kunne bli innhentet fra og utlevert til banker og finansinstitusjoner, politiet, og andre offentlige myndigheter. Vi er pålagt undersøkelses- og rapporteringsplikt for mistenkelige transaksjoner og hvitvaskingsloven. Vi er videre pålagt å rapportere mistenkelige opplysninger og transaksjoner til Økokrim.
Utlevering og deling personopplysninger der dette er i samsvar med lov, det du har samtykke til dette eller der Finflyt har en berettiget interesse for dette. Når vi kan utlevere er nærmere beskrevet nedenfor.
Kundeautentisering ved bruk av elektroniske tjenester
Når du benytter deg av våre elektroniske tjenester, kan vi registrere brukeratferd og brukermiljø samt avvik fra dette, identifisere den datamaskin eller mobile enhet som du anvender ved bruk av vår tjeneste.Denne informasjonen vil vi bruke for å kontrollere at du er rett kunde som bruker den aktuelle tjenesten. Vi kan også bruke informasjonen i en risikovurdering for å tilpasse autentiseringsmetoden som skal benyttes for tjenesten.
Ivaretakelse av Finfly og kundene sine sin sikkerhet
Dersom ikke annet hjemmelgrunnlag foreligger, vil vår behandling basere seg på frivillig, uttrykkelig og informert samtykke fra deg. Et avgitt samtykke kan når som helst trekkes tilbake.
Kategorier av personopplysninger
Personopplysninger er opplysninger som kan knyttes direkte til deg som person, for eksempel fødselsnummer, adresse, telefonnummer og lignende. Slik informasjon er nødvendig for at vi skal kunne betjene deg som kunde og tilby våre tjenester.
Vi behandler følgende kategorier av personopplysninger:
- Identitetsinformasjon som navn og fødselsnummer
- Kontaktopplysninger som telefonnummer, adresse og e-postadresse
- Opplysninger som er nødvendig for å inngå en avtale med deg som for eksempel økonomisk stilling
- Finansiell informasjon, avtaleinformasjon, kreditthistorikk
- Opplysninger knyttet til kundebehandling som for eksempel tidspunkt, innhold i sak eller plan for oppfølging
- Grunnlag for bruk av dine personopplysninger
For at behandlingen av personopplysninger skal være lovlig, må den være basert på et rettslig grunnlag, som kalles behandlingsgrunnlag. Ulike behandlingsgrunnlag er beskrevet i personopplysningsloven. De som er mest relevante for Finfly er:
4-1-Oppfylle avtale
Formålet med behandling av personopplysninger er for å oppfylle de forpliktelsene vi har med deg.
4-2-Rettslige forpliktelser
Vi vil behandle personopplysninger for å ivareta rettslige forpliktelser. Eksempler på slike rettslige forpliktelser er:
- Regelverk knyttet til forebygging og avdekking av straffbare handlinger
- Regelverk knyttet til sanksjoner
- Regelverk knyttet til styring, kontroll og rapportering til myndigheter
- Bokføringskrav
- Krav og forpliktelser knyttet formidling av kreditt-avtaler
- Andre forpliktelser knyttet til tjeneste- eller produktspesifikk lovgivning
4-3-Samtykke
I enkelte tilfeller ber vi om ditt samtykke til å behandle personopplysninger, f.eks. til
analyse og markedsføringsformål. Samtykket inneholder informasjon om
behandlingsaktiviteten. Hvis du har gitt samtykke til behandling kan du når som helst trekke samtykken tilbake ved å kontakte Finfly.
4-4-Berettiget interesse
Vi kan behandle personopplysninger dersom det er nødvendig for å ivareta en berettiget
interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. Den berettigede
interessen må være lovlig, definert på forhånd, reell og saklig begrunnet i Finfly.
Eksempler på berettigede interesser vi kan ha, er å analysere dine kundeopplysninger for å kunne gi deg relevante råd og tilbud, forbedre våre eksisterende produkter, ha innsikt i vår kundeportefølje og bevissikring.
- Hvor henter vi opplysninger fra
Hvilke personopplysninger vi samler inn avhenger forholdet til oss. Du kan være kunde, disponent, kausjonist, eller verge. Hvilke personopplysninger vi samler inn er avhengig av hvilken rolle du har hos oss.
Du vil bli informert om innhenting av informasjon med mindre innsamling er lovbestemt, varsling er umulig eller uforholdsmessig vanskelig, eller det er på det rene at du allerede kjenner til den informasjonen varselet skal inneholde.
Dersom vi ønsker å innhente opplysninger fra deg som ikke er nødvendige for å ivareta
kundeforholdet, vil du bli informert om hva opplysningene vil bli brukt til, og at det er frivillig å gi fra deg disse opplysningene.
Opplysninger fra deg
Vi vil behandle personopplysninger som du gir til oss, eksempelvis i et søknadsskjema, ved besøk på vår nettside eller henvendelse til vårt kundesenter eller andre deler av virksomheten. Dette gjelder der du som privatperson har en rolle i en bedrift, organisasjon, forening e.l.
Lydopptak
Vi kan også foreta lydopptak av telefonsamtaler. Ved lydopptak vil dette bli opplyst om i forkant.
Tredjeparter
Vi vil innhente personopplysninger fra tredjeparter for å utøve våre tjenester. Typer
informasjonskilder kan være:
- Offentlige etater og registre som Skatteetaten, Folkeregisteret, Brønnøysundregistrene og Grunnboken
- Samarbeidspartnere
- Informasjon fra betalingstjenesteleverandører og andre for å gjennomføre betalinger; banker, avsendere og butikker
- Kredittopplysningsbyråer
- Gjeldsregisteret
- Andre foretak som kan utlevere personopplysninger til bruk i forbindelse med f.eks. markedsføring
- Offentlig tilgjengelige kilder
- Kundeoppfølging og markedsføring
Når du har et kundeforhold hos oss, vil vi kunne tilby deg produkter innen de kategoriene som du allerede har et forhold med oss om. Vi kan bruke følgende nøytrale opplysninger uten samtykke:
- Ditt navn
- Kontaktopplysninger
- Fødselsdato
- Hvilke tjenester eller produkter du har inngått avtale om med oss som formidler.
Dersom vi ønsker å markedsføre produkter og/eller tjenester innenfor en annen produktkategori enn finansielle låneprodukter, trenger vi samtykke fra deg. Du kan kontakte oss og kreve at vi ikke skal benytte dine personopplysninger.
- Informasjonskapsler på nettsiden (cookies)
Hva er en informasjonskapsel?
Når du besøker våre nettsider, lagres informasjonskapsler (også kalt cookies) i nettleseren din eller på enheten du bruker. Informasjonskapsler er små tekstfiler som inneholder informasjon om din interaksjon med nettstedet, for eksempel innstillinger, preferanser og brukeradferd, og informasjonskapslene er ikke skadelige. Noen informasjonskapsler slettes automatisk etter en viss periode eller når du lukker nettleseren, mens andre kan lagres lenger for å huske dine preferanser ved senere besøk. Vi benytter både våre egne informasjonskapsler og tredjeparts informasjonskapsler fra samarbeidspartnere.
Vi bruker informasjonskapsler for å:
- Sikre at nettsiden fungerer optimalt
- Forbedre brukeropplevelsen ved å huske dine innstillinger og preferanser
- Analysere trafikk og forbedre nettstedets ytelse
- Tilpasse innhold og annonser basert på dine interesser
Du har mulighet til å administrere eller deaktivere informasjonskapsler i nettleserinnstillingene dine. Merk at blokkering av visse informasjonskapsler kan påvirke funksjonaliteten på nettstedet. For mer informasjon om hvordan du administrerer informasjonskapsler, kan du besøke nettstedet Nettvett.
Vi bruker informasjonen internt i organisasjonen. I tillegg har vi avtaler med selskaper som lager nettstatistikk. Vi sikrer at de personopplysninger som du gir oss ikke blir misbrukt, jf. reglene i personopplysningsloven. Dette gjelder for eksempel den informasjonen du gir i skjema som sendes inn, informasjon om hvordan du bruker nettstedet og alle andre opplysninger som logges ved besøk.
Informasjonskapslene våre kan ikke spre skadelige programmer eller skade PC-en din på noen måte.
Vi bruker informasjonskapsler for at:
- Nettsidene skal fungere teknisk
- Nettsidene skal kunne tilpasses dine valg og innstillinger
- Vi skal kunne samle statistikk om hvordan nettsidene brukes, og dermed ha grunnlag for å kunne forbedre brukeropplevelsen
- Vi skal kunne se effekt av markedsføring, og dermed ha grunnlag for å optimalisere markedsføring og kommunikasjo
Hvilke tredjepartsverktøy benytter vi og hvorfor?
Digital analyse
Som en viktig del av arbeidet med å lage brukervennlige løsninger benytter vi Google Analytics 4. Dette brukes for å få innsikt i digital atferd og trafikktrender, slik at vi kan forbedre nettstedet, innholdet, brukeropplevelsen og effektivisere markedsføring og kommunikasjon. Dette er generell statistikk som f.eks. hvilke typer enheter, nettlesere og operativsystemer som benyttes, hvilke sider som besøkes, hvordan navigasjon benyttes, tidspunkt for besøket og om besøk starter med klikk på en kampanje, søk eller annet. Disse dataene blir lagret og/eller USA. Mottatt opplysninger er underlagt Google retningslinjer som du finner her.
Hvor lenge lagres informasjonskapsler?
Informasjonskapsler blir i nettleseren, blir i nettleseren frem til at du sletter dem, eller de går ut på dat. Utløpsdato varierer men oppdateres typisk hver gang du besøker sidene våre.
- Bruk av databehandlere
Vi bruker eventuelt databehandlere til å samle inn, lagre eller på annen måte behandle personopplysninger på våre vegne. I slike tilfeller vil vi inngå avtaler med og følge opp databehandlere for å sikre at behandlingen av opplysningene er i samsvar med personvernregelverket og våre krav til behandling av personopplysninger.
- Utlevering
Personopplysninger om deg vil bli utlevert til offentlige myndigheter og andre utenforstående når dette følger av lovbestemt opplysningsplikt eller opplysningsrett. Dersom lovgivningen tillater det og vår taushetsplikt ikke er til hinder, vil personopplysninger også kunne bli utlevert til banker og finansforetak samt samarbeidspartnere for bruk innenfor de formål som er angitt for behandlingen.
Overføring av personopplysninger til våre databehandlere anses ikke som utlevering.
I lovbestemte tilfeller vil vi bl.a. kunne utlevere personopplysninger til ulike myndigheter, gjeldsregister, samt andre finansforetak for å motvirke kriminalitet, gjennomføring, kundebehandling og oppgjør. Vi kan også dele personopplysninger med andre foretak av hensyn til kundeadministrasjon, styring og kontroll, rapportering og markedsføring.
Finfly har et sentralt kunderegister som inneholder alminnelige opplysninger om deg som navn, fødselsdato, adresse og kontaktopplysninger, opplysninger om hvilket selskap du er kunde i og hvilke tjenester og produkter du har.
Vi vil ikke dele andre opplysninger til bruk for rådgivning, tilbud og markedsføring uten at du har samtykket til det.
- Overføring av personopplysninger til land utenfor EU/EØS
Finfly behandler personopplysninger hovedsakelig innenfor EU/EØS-området. Dersom det er aktuelt å behandle personopplysninger i land utenfor EU/EØS, er det i personvernregelverket stilt særskilte krav til dette som vil bli fulgt opp, og Finfly vil i så fall påse at behandlingen er i tråd med disse kravene.
- Lagring
Lagring av personopplysninger utgjør en behandling som krever et lovlig behandlingsgrunnlag. Finfly vil lagre dine personopplysninger i samsvar med de behandlingsgrunnlag som foreligger. Når behandlingsgrunnlaget er bortfalt vil opplysningene bli slettet eller anonymisert. Lagringstiden i våre systemer vil variere alt etter hvilket formål og bruk systemet skal ivareta. Lagrede personopplysninger som ikke er tilgjengelig for eller brukes til andre formål enn det behandlingsgrunnlaget tilsier.
For eksempel vil vi kunne lagre informasjon om avtaler og andre forhold av hensyn til å kunne dokumentere kundebehandling og forsvare ett rettskrav inntil foreldelsesfrist er utløp. Dersom behandlingsgrunnlaget vårt er ditt samtykke, vil imidlertid opplysningene bli slettet eller anonymisert dersom du trekker samtykket tilbake med mindre vi har andre lovlige grunnlag for å lagre informasjon til annet formål.
Der vi avslår å inngå en avtale, vil vi for en begrenset periode lagre oppøysninger om deg for å kunne underrette om avslaget, og for eventuelt i ettertid å kunne dokumentere forholdet.
12..Dine rettigheter
Personopplysningsloven gir deg en rekke rettigheter når vi behandler personopplysningene dine. Nedenfor beskriver vi rettighetene, når de gjelder, og hvordan du kan benytte deg av rettighetene.
Du har følgende rettigheter:
- Innsyn
- Retting
- Sletting
- Rett til dataportabilitet (ta med registrerte opplysninger til en annen aktør)
- Begrensning av behandlingen
- Innsigelsesrett (rett til å protestere på behandlingen)
- Rett til å klage til tilsynsmyndighet
For å benytte deg av dine rettigheter kontakter du vårt personvernombud. Vi vil svare på din henvendelse så fort som mulig, og senest innen 30 dager.
Henvendelsen skal være skriftlig og signert og kan sendes til:
Finfly AS
Att: Personvernombudet
Fjordalléen 16 0250 Oslo
For å kunne besvare din henvendelse ber vi deg om å bekrefte identiteten din eller å oppgi ytterligere informasjon før vi kan besvare din henvendelse. Dette gjør vi for å være sikre på at vi kun gir tilgang til dine personopplysninger til deg og ikke til andre som utgir seg for å være deg. Informasjon må sendes oss i sikre kanaler. Du kan også sende oss e-post kryptert.
12.1. Innsynsrett
Du har rett til innsyn i og kopi av, med noen unntak, de personopplysninger som Finfly AS har registrert om deg. Du kan få tilgang til informasjon om flere av opplysningene vi har registrert på deg ved å logge inn på finfly.no – min side. Du kan blant annet selv administrere kontaktopplysningene dine, reservasjoner og samtykker.
12.2. Korrigering av personopplysninger
Innenfor de rammer som blant annet er fastsatt i personopplysningsregelverket og annen lovgivning vil du kunne få rettet og oppdatere opplysninger om deg, dersom de er feil, ufullstendige eller unøyaktige.
12.3. Sletting av personopplysninger
Du kan be om at vi sletter eller anonymiserer personopplysningene dine dersom:
- Du mener at personopplysningene ikke lenger er nødvendige for formålet de var
innhentet til. - Du ønsker å trekke tilbake et samtykke du har gitt oss, og det ikke finnes noe annet rettslig grunnlag for behandlingen.
- Behandlingen av personopplysningene ikke utføres i tråd med gjeldende lov.
Vi sletter eller anonymiserer registrerte personopplysninger når vi, i henhold til den enhver tid gjeldende lovgivning, ikke lenger anses å ha hjemmel for å oppbevare opplysningene. Dette gjelder for eksempel dersom du har trukket tilbake et nødvendig samtykke, eller formålet med behandlingen er oppfylt.
12.4. Begrensning av behandling av personopplysninger
Du kan kreve begrenset behandling dersom du mener at personopplysningene vi behandler er unøyaktige eller vi ikke har tilstrekkelig grunnlag for å behandle opplysningene. Vi vil da stoppe behandlingen inntil vi har undersøkt dine innsigelser.
I de tilfeller hvor en behandling av dine personopplysninger er basert på vår berettigede interesse eller opplysningene benyttes for direkte markedsføring og profilering i forbindelse med slik markedsføring, har du rett til å gjøre innsigelser mot behandlingen.
12.5. Rett til dataportabilitet
Du eier personopplysningene du har gitt oss, og du har rett til å motta disse i et maskinlesbart format. Denne retten gjelder personopplysninger som behandles automatisert og er basert på et samtykke eller en avtale med deg. Informasjonen vi har lagret om deg, og som du har rett til å få via dataportabilitet, kan du bestille selv ved å sende en e-post til: kundeservice@infly.no.
- Rett til å klage på behandlingen
Dersom du mener at vi har brutt personopplysningsloven, så kan du ta kontakt med vårt
personvernombud, e-post.
Eventuelle klager på selskapets behandling av personopplysninger om deg, kan også rettes til
Datatilsynet.
Klagen kan sendes til:
Datatilsynet
Postboks 8177 Dep
0152 Oslo
For mer informasjon om denne klagemuligheten, se www.datatilsynet.no
- Endringer
Vi oppdaterer personvernerklæringen regelmessig for å gi deg korrekt informasjon om hvordan vi behandler personopplysninger. Den til enhver tid gjeldende personvernerklæring vil være tilgjengelig her på vår nettside.
Sist oppdatert 01.03.2025